Trees, trees, oehh more trees

7 juni 2014 - Eureka, California, Verenigde Staten

Avenue of the Giants is fantastisch. De grootte van de bomen is nauwelijks voor te stellen tot je er daadwerkelijk zelf staat. De Sitka Spruce bij Quinault en het broertje van hem nabij Cape Meares waren groot en imposant maar de redwood giants zijn toch wel indrukwekkender. De Sitka’s zijn op zichzelf zeer imposant want er is niet echt een vergelijkbare boom in de buurt. De redwoods daarentegen zijn met veel, maar dan ook heel veel. Het bos is werkelijk prachtig. De weg door het bos, Avenue of the Giants, is zo’n 32 mile lang en gaat langs een aantal kleine plaatsjes die midden in het bos liggen. Op sommige plekken staan de bomen strak langs de weg en is het soms spannend als er tegenliggers aankomen. We zijn op verschillende plekjes gestopt. Zo hebben we de Immortal Tree gezien, weliswaar niet de hoogste boom van het park maar wel een die een blikseminslag heeft overleefd, een overstroming heeft doorstaan en meerdere pogingen tot omhakken heeft overleefd.

Als je in het gebied bent denk je al snel hoe kan het water zo hoog komen te staan (het was zo’n 4 a 5 m boven de grond). De boom staat namelijk niet echt in een dal. Er moet dus tijdens die overstroming wel heel veel water zijn gevallen. In het visitor center werd het een en ander duidelijk. Er lag een berg sneeuw in het gebied en een soort van perfect storm werd het gebied in geblazen vanuit het westen. Veel regen was het gevolg, de sneeuw smolt, de bodem raakte verzadigd en de rest van het water moest ook ergens heen.

Nadat we de 32 mile hadden afgelegd zijn we weer terug richting Eureka gereden. We zijn nog in Ferndale geweest, een klein plaatsje wat er erg mooi uitzag. Veel oude bebouwing wat er allemaal nog goed uitzag, Old town Eureka in het kwadraat zeg maar. Het leek ook een Portugese geschiedenis te hebben, maar ze hebben daar niet opgelet wat de onder- en bovenkant van de Portugese vlag is, want 75% van de vlaggen hing ondersteboven.

Na Ferndale zijn we nog naar Humboldt wildlife refuge gereden. Daar hebben we een korte wandeling gemaakt, omdat het park om 5 uur dichtging en ze simpelweg de poorten dichtgooien en je pech hebt. Het gebied is een uitgestrekt gebied dat is aangesloten op de Humboldt bay en daardoor sterk beinvloed wordt door het getij. Het is dan ook erg vlak voor wat we hebben gezien tot nog toe. Er zijn veel vogels te zien, maar we hebben ook nog een heel groot hert gezien.

Hierna zijn teruggereden naar Eureka, het was nog wat vroeg voor avondeten en daarom zijn we naar de bioscoop gegaan. X-men days of future past was een erg coole film.  Hierna zijn we naar Applebee’s gegaan om te eten.

Morgen is het tijd voor het binnenland en begint de na het weekend de reis noordwaarts.

Cheers!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marie-Louise:
    21 juni 2014
    Wauw...wat mooi om door zo'n bos te mogen wandelen! Je lijkt klein duimpje wel in het woud der reuzen Paul haha...Succes met jullie tocht naar het noorden! Liefs tante Marie-Louise x x